W piątek, 4 marca młodzież naszej szkoły wysłuchała wykładu na temat wydarzeń podczas inwazji Rosji na Ukrainę. Temat wywołuje smutek i przerażenie , bo każdy dzień przynosi ofiary w ludziach, a widok matek uciekających z małymi dziećmi i szukających schronienia rozdziera serce i skłania do smutnej refleksji, że to człowiek człowiekowi skacze do gardła. Piątek był 9 dniem wojny na Ukrainie. Prowadząca wykład przypomniała uczniom eskalację konfliktu kwestii ukraińskiej z 2014 roku. Powróciła do wydarzeń na Majdanie w Kijowie w 2014r. 18 lutego 2014 roku w stolicy Ukrainy rozpoczęły się najtragiczniejsze dni ulicznych walk w czasie ukraińskiej Rewolucji Godności. Tego dnia zginęło 15 protestujących. Walki wybuchły przy próbie pacyfikacji przez władze namiotowego miasteczka na głównym placu w centrum Kijowa. Kulminacja dramatycznych walk, która nastąpiła 20 lutego 2014 roku, stała się punktem zwrotnym dla Ukrainy. Milicjanci i snajperzy oddziałów specjalnych zaczęli strzelać do ludzi, którzy przyszli na pokojową demonstrację w centrum Kijowa. Zginęło wówczas kilkadziesiąt osób. Dziś te wydarzenia określane są mianem "czarnego czwartku". Największe na Ukrainie manifestacje, zwane też Euromajdanem, zaczęły się w listopadzie 2013 roku, po tym jak prorosyjski prezydent Wiktor Janukowycz wstrzymał przygotowania do podpisania umowy z Unią Europejską. Wielotysięczne protesty z Kijowa rozszerzyły się na cały kraj, ruch sprzeciwu przerodził się w społeczną rewolucję. Majdan 2014 roku nie zakończył się sukcesem, bo wiosna tego samego roku wkroczyły wojska rosyjskie na Ukrainę i dokonały aneksji Krymu. Obecnie jesteśmy świadkami kolejnego etapu wojny z 2014roku. Jest to wojna, której przebiegu nie da się przewidzieć. Prowadząca zwróciła uwagę uczniów na pojawiające się w mediach społecznościowych fake newsy, dlatego oddzielenie prawdy od fałszu jest bardzo trudne. Pojawia się wiele informacji nieprawdziwych, których autorami są trolle internetowi publikujący w społeczności internetowej podburzające, nieszczere, dygresyjne wiadomości z zamiarem sprowokowania czytelników do wyrażania emocjonalnych reakcji lub manipulowania percepcją innych. Spośród wiarygodnych źródeł rzetelnego i realnego przekazu dr hab. A.Sawicz wymieniła m.in. ośrodki analityczne- Polski Instytut Badawczy, Ośrodki Studiów Wschodnich czy Polski Instytut Studiów Międzynarodowych. Uczniowie z zainteresowaniem wysłuchali prelekcji, a świadczą o tym liczne pytania dotyczące toczących się wciąż działań wojennych. K.Popielec-Stürmer